Forskellen
mellem HvideSokker og de andre
Vi er alle forskellige, og vi spiller alle forskelligt. Smag og behag er også forskellig, og derfor er der spillejobs til alle. Denne side er ikke udtryk for at jeg tror jeg er bedre end så mange andre, men at jeg har foretaget nogle valg, der adskiller sig fra de fleste andres.
Fodbas
Jeg spiller fodbas hele tiden, altid.
Det var sådan de fleste gjorde før i tiden, for da var der ikke noget
brugbart alternativ.
Nu om stunder har de fleste andre solo musikere valgt
i et eller andet omfang at overlade bassen til automatik eller midifiler,
hvorved bassen bliver en gengivelse, og dermed mere monoton og stereotyp.
Det har de formentlig gjort både fordi det er nemmere, og fordi de synes
det bliver bedre end det de selv var i stand til at spille.
Men jeg har altså valgt at fortsætte med at spille bassen selv.
Jeg har lavet en side for musikere, der holder fodbassen i hævd på
fodbas.dk
og vi er desværre ikke så mange tilbage.
Fodtrommer
Jeg spiller trommer med højre fod.
Jeg har ikke kendskab til andre der gør det sådan.
Ved hjælp af fire trommepedaler kan jeg spille stortromme, lilletromme med stikker eller whiskers, hihat, tammer og bækkkener.
Det lyder næsten som en levende trommeslager.
Nul automatik
Jeg spiller alt selv.
Jeg spiller med begge hænder, spiller bas med venstre fod, og trommer med højre fod.
Det er jeg den eneste der gør.
De fleste andre solomusikere
benytter sig af en eller anden form for automatik,
der nok får det hele til at lyde flottere i første omgang,
men som efter min mening
hurtigt bliver ensformigt, uvedkommende, for pænt eller direkte kedeligt.
Jeg er af den formening, at når mange mennesker tager afstand fra musik spillet på et
keyboard, så skyldes det netop den ensformige automatik,
den gentagne, overkvantiserede og
forprogrammerede del af lydbilledet.
Så jeg har valgt at spille det hele selv, så det er rigtig levende musik.
Keyboard
Også mit valg af keyboard adskiller sig fra de fleste andres.
Jeg har valgt det keyboard, som giver mig de bedste musikalske
udtryksmuligheder, og det er topmodellen i Korg's professionelle serie, en
Korg Kronos.
Det er et instrument der er almindeligt i orkestre, men som er usædvanligt i solosammenhæng,
hvor andre normalt vælger et instrument, hvis styrke ligger i automatikken.
Jeg har lavet en keyboard kavalkade over de mange keyboards jeg har haft gennem årene.
Den magiske ring
Jeg bruger en fingerring, der kan kontrollere lyden ved hjælp af håndens stilling og bevægelse, det er en Enhancia Neova.
Ved hjælp af den kan jeg ændre tonehøjde, vibrato og lydstyrke og expression.
Det giver især lyde som blæseinstrumenter et liv, som det ellers er svært at give dem på et tangentinstrument.
Både keyboard og harmonika
Foruden keyboard har jeg også harmonika med.
Det betyder at jeg ikke er bundet til stedet, jeg kan let spille også i lokalet ved siden af eller udenfor om sommeren, hvis det er der selskabet er.
Hvis der er stemning for det så spiller jeg også fællessange på harmonikaen.
Rumanalyse
Jeg har valgt at gøre mig den ekstra ulejlighed at lave rumanalyse næsten hver gang.
Når man nu ikke har en lydmand placeret blandt publikum,
så giver det en større sikkerhed for at lyden er god i hele lokalet, end ellers.
Det er lidt besværligt, så der er ikke ret mange andre solomusikere, der gør noget tilsvarende.
Jeg har her lavet en beskrivelse af, hvordan jeg udfører
en lydmåling.
Lesliebokse
En Leslieboks er en amerikansk højttaler af fabrikatet "Leslie" med roterende
horn foran højttalerne.
Jeg holder meget af lyden i en Leslieboks, den gør lyden af orgel levende og behagelig at høre på.
Jeg har to af dem, en til hver side.
Jeg har ikke kendskab til andre solomusikere der stadig har sådan nogen
med ud at spille.
Jeg tager dem dog kun med, når jeg på forhånd har aftalt at det er et ønske at jeg har dem med, og at der er plads nok.
Hvis jeg ikke har dem med, så bruger jeg en Neo Ventilator II, som faktisk også gør det ganske godt.